Nieuws

RECENSIE Vier verhalen rijker

Door Nina van den Broek

Tegen de stroom in bevat vier biografische schetsen, geschreven door vierdejaars studenten non-fictie aan de Schrijversvakschool Groningen. In de verhalen staan de levens centraal van een boerenfamilie, een landverhuizer, een dominee en een scheikundige. Alle hoofdpersonen brachten een deel van hun leven in Noord-Nederland door en maakten ingrijpende gebeurtenissen mee. De boerenfamilie beleefde een gruwelijke nacht tijdens de Kerstvloed van 1717. De landbouwer Klaas Beukema stortte zich in 1835 in een ongewis avontuur door als eerste Groninger met zijn gezin de oversteek te maken naar Amerika. Dominee Kijlstra werd in 1897 beroepen te Rottevalle, een Fries heidedorpje, waar hij niet weg kon en wilde kijken van de erbarmelijke leefomstandigheden van de plaggenhutbewoners. Het leven van de scheikundige Hans Wijnberg, ten slotte, werd getekend door de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal gaat dat Quentin Tarantino’s film Inglorious Bastards ten dele gebaseerd is op Wijnbergs ervaringen in die tijd.

‘Een biografie is de meeste persoonlijke manier om de geschiedenis te leren kennen’, schrijft docent en biograaf Bart Slijper in het woord vooraf. Onderduiken in het leven van een ander, om de persoon én de tijd waarin degene leefde dichterbij te brengen. De vier biografen gingen met deze onderzoeksopdracht aan de slag en maakten daarbij volop gebruik van brieven, kranten, familie-archieven en andere bronnen. Dat resulteert in vier boeiende levensverhalen.

Verschenen in tijdschrift Noorderbreedte, jaargang 41, nummer 5, december 2017.

Tegen de stroom in: vier jaar Schrijversvakschool

Door Marike Goossens

Op 15 november 2017 studeerde de eerste lichting van de opleiding non-fictie van de Schrijversvakschool af. Hun gebundelde eindexamenwerk bestaat uit een serie biografische verhalen over standvastige en heldhaftige Noorderlingen.

Edith Boeker, Wike de Boer, Joost Demmink, Lilian Eefting en Lies Reitsema zitten naast elkaar op een podium in de kantine van het Praedinius Gymnasium in Groningen. De spots aan het plafond kleuren alle gezichten paarsroze, waardoor ze dezelfde, neutrale uitdrukking hebben. Maar hun mondhoeken bewegen steeds meer omhoog naarmate de plechtigheid vordert.

KarenMulders2017-2
Diploma-uitreiking eerste lichting non-fictie van Schrijversvakschool Groningen.

Vier jaar lang hebben de auteurs in spé gewerkt aan hun schrijf- en onderzoekskwaliteiten. Met als resultaat de bundel biografische verhalen die zij vandaag presenteren. Docent Bart Slijper krijgt het eerste exemplaar van Lies Reitsema. “Voor zijn enthousiasme en het idee om onze verhalen in boekvorm uit te geven.” Slijper prijst de verhalenbundel meteen aan: “Voor maar € 12,50 heb je een mooi gebonden boek.”

KarenMulders2017-24
Docent Bart Slijper krijgt het eerste exemplaar van de bundel Tegen de stroom in uitgereikt. Foto: Karen Mulders

Een afdeling non-fictie binnen de Schrijversvakschool: het lag misschien niet voor de hand. “Toen ik met de school begon, dacht ik niet aan journalistiek. Ik wilde schrijvers, ” aldus Pauline Durlacher, directeur van de school. Maar dankzij de suggestie van Bram Hulzebos, journalist, schrijver en docent, is het er toch van gekomen.

De lesinhoud van de eerste twee jaar van de opleiding stond vast: het schrijven van nieuwsberichten, columns en andere journalistieke genres. Daarna was het even zoeken, want de studenten wilden graag verder. “Maar toen ik een vervolg verhalende journalistiek voorstelde, waren zij er gelijk voor te porren”, zegt Inki de Jonge, docente en journaliste. In dit genre gebruikt de schrijver methodes uit de fictie om een waargebeurd verhaal op een aantrekkelijke manier te vertellen.

KarenMulders2017-11
Directeur Pauline Durlacher ondertekent de diploma’s. Foto: Karen Mulders

Met als resultaat de diploma’s die Durlacher erbij pakt. Eerst zet zij haar handtekening en laat dan de kandidaat ondertekenen. Dit levert een kleine stoelendans op achter de tafel waar de kandidaten aan zitten. Met een volle glimlach pakken de studenten hun diploma aan. En de pen. Het is een ballpoint, zegt Pauline, “omdat je in de journalistiek snel moet schrijven.”

Een discussie over de verhalende journalistiek volgt. Ineke Noordhoff, hoofdredacteur van het tijdschrift Noorderbreedte, vindt dat de combinatie verhalen en journalistiek niet klopt. “Als researcher en journalist ga ik voor de harde feiten, je mag niet zelf invullen.” Edith Boeker protesteert: “Het enige commentaar dat beide nog levende getuigen hadden op de tekst, was dat ik hun naam verkeerd had geschreven.”

KarenMulders2017-28
Het publiek luistert aandachtig naar de discussie over verhalende journalistiek.

Biograaf Slijper ziet geen probleem in de combinatie verhalende journalistiek. “Verhalend heeft voor mij nooit betekend dat ik dingen mag verzinnen.” De Jonge heeft dit haar studenten ook steeds voorgehouden. Zij vindt dit genre een aanvulling op de andere journalistieke genres omdat het een verhaal tot leven brengt en daardoor juist zeer geschikt is om een waargebeurd verhaal naar een breder publiek te brengen.

Hopelijk vindt de bundel Tegen de stroom in zijn weg naar dat bredere publiek. In de kantine van het Praedinius Gymnasium, staat in ieder geval een doosje klaar voor de verkoop na afloop van de diploma-uitreiking.

KarenMulders2017-30
V.l.n.r. Wike de Boer, Edith Boeker, Lies Reitsema, Lilian Eefting, Joost Demmink.